Tartalmi ismertető
Különleges korban élünk, a társadalomtudományok (pszichológia, szociológia, pedagógia, ideértve a művészetinevelést is) és a kísérleti/orvos/biológiai természettudományok talán sosem voltak még ilyen mértékben egymásra hatók, komplexitásukban és módszereikben ennyire közeliek.
E könyv szerzői is a sokszínű egészségnevelést, mint tudatos életmód- és tervezett epigenetikai hatást, a tudás közérthető terjesztését,a jelen és jövőbeni magyar társadalom egészsége, életminősége szempontjából döntő fontosságúnak tartják.
A néhai Kopp Mária professzor asszonnyal együtt, 2012 elején létrehozott EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társaság a tudás közérthető terjesztését tűzte ki elsődleges céljául. E céllal az a szándéka, hogy testünk-lelkünk működését és a biológiai, társadalmi és információs környezetünket megismerjük, annak sokszínűségével találkozzunk egy köteten belül.
A könyv 25 fejezete öt nagyobb rész keretében jelenik meg. Az EGÉSZSÉGBIOLÓGIA ÉLETTANI ÉS ORVOSI ALAPJAI című blokkon belül kilenc fejezet foglalkozik olyan alapvető, mondhatni konvencionális egészségnevelési témákkal, mint a táplálkozás, mozgás, védőoltások, mérgezések, de szó esik bizonyos gyerekgyógyászati alapismeretekről, valamint az alvásról, a szexualitásról és az őssejtekről egyaránt.
A JOG ÉS SZOCIOLÓGIA AZ EGÉSZSÉG TÜKRÉBEN című blokkban a “beteg-jogok” mellett bemutatásra kerülnek a kapcsolatok és a bizalom egészségszociológiai megközelítései, emellett két fejezet is foglalkozik a roma honfitársainkkal való együttélési kérdésekkel és életkörülményeikkel kapcsolatos feladatainkkal.
A könyv harmadik nagy szelete PSZICHOLÓGIA, PSZICHIÁTRIA ÉS EGÉSZSÉG címmel olyan izgalmas kérdéseket tárgyal egyes fejezeteiben, mint a szenvedélybetegségek, kiégés, stressz, de szó esik az evészavarokról, a krízisek, lelki traumák kezeléséről és a gyerekközösségen belüli kortárs-bántalmazás jelenségéről is.
Az ESZTÉTIKAI NEVELÉS ÉS AZ EGÉSZSÉGES SZEMÉLYISÉG elnevezésű blokk a könyv talán leginkább sokszínű része, hiszen azok egyes fejezetei a közösségi zenélésés énekléshatásai mellett óvodai rajzok elemzésével, gyerekkönyvek illusztrációval és a bohócdoktorok tevékenységével, lehetőségeivel egyaránt foglalkoznak.
A HOGYAN BESZÉLJÜNK AZ EGÉSZSÉGRŐL? című blokkban az egyik fejezet az egészségkommunikáció, ismeretterjesztés mai megoldásait tárja fel, a másik pedig a kortársoktatás új perspektíváit vázolja egy most induló, nemzetközi oktatási trend bemutatásával.
A sokszínű egészségtudatosság bemutatásában sokszínű szerzőgárda művei szerepelnek. A szerzők között pszichológusok, orvosok, dietetikusok, biológusok, óvó- és iskolai pedagógusok, szociológusok, jogász, lelkész, újságíró kollegák egyaránt részt vettek.
Mindannyian nagy szeretettel írták, írtuk ezt a könyvet, ennek megfelelően Kedves Olvasóink felé megismételjük mottónkat:
ÉRTSD! CSINÁLD! SZERESD!
Falus András
szerkesztő, szerző
Melicher Dóra
társszerkesztő, szerző
2015. szeptember 3.