Deszpot Gabriella: Zene és kreativitás. Az alkotóképesség fejlesztése Kokas Klára zenepedagógiájával
1. kép: Közvetlen, elfogulatlan találkozás a zenével. Mozgás-improvizálás sajátélménye felnőtt csoportban (LFZE, 2015)
2. kép: Képzeletjáték. Kokas Klára gyermekcsoportjában (BMK, 1980-as évek)
3. kép: Példa a vizuális fluenciára. A rajzokat ugyanarra a Vivaldi zenére készítette két, párban dolgozó fiatal felnőtt. A rajzok szinte egymás folyományai, mintha egy animációs film kulcsfázisait látnánk. Sorozat, amelyben felismerhetők az azonos elemek variánsai, de egyenként mégis új jelentést hordoznak.
4. kép: Példa az eredetiségre. Egy kottaállványra tett hajlított papírdarab. Az installáció egy Kurtág darab kapcsán született. Az egyik résztvevő – talán kifogyva a mozgásos ötletekből, - rajzolás segítségével próbálta átélni, megjeleníteni a zenei tartalmakat. A képi kifejezéshez azonban elégtelennek találta a síkfelületet és nem ábrázolt formákat sem, csak a lap két szélén satírozott be egy-egy sárga sávot és középen húzott egy vonalat. Végül is ívben tartva rögzítette a lapot egy kis táblára, így szemléltetve a zene belső érzetét, a zenedarab absztrakt képzeteit. A kottatartóra egy másik résztvevő tette rá a sajátos partitúrát. Így újabb kontextusba kerültek a zene, a kisplasztika és a helyszín, annak történései
5. kép: Páros bemutató („szóló”). A szabad mozgásokból kimunkált tánckompozíció előadása a csoport előtt (LFZE, 2014)
6. kép: Példa a szempontváltásra a zene vizuális megjelenítése kapcsán. A két rajzot egy ülésben, ugyanaz az a fiatalember készítette Vivaldi: a-moll kettős verseny, Allegro részletére. A képek egymás negatívjai, de még sem. Az egyiken a zenei esemény bezárt védekezésben, mint egy tömb van jelen a változó világ akcióiban. A másik kép új perspektívát, sőt újfajta mozgásképletet vesz elő. Növényi indák, vagy légáramlat, forrásvíz fodrai haladnak a térben, megállíthatatlanul. A megegyező színvilágból sejtjük, hogy ez a két kép összetartozik és ugyanannak a dolognak két fókuszát, két felfogását mutatja. A bezárkózó várakozó, szálkás magány passzivitása egyben előkészület is lehet a kibomló változásra.
7. kép: A zene indította párbeszéd szavak nélkül (LFZE, 2015)
8. kép: Felkészülés a zenehallgatásra, a zenei üzenet megragadására (LFZE, 2015)
9. kép: Vizuális példa az ötlettől a kimunkálásig. A rajzot ketten készítették. A nagyméretű felületen először mindegyikük külön kezdett el esetleges figurákat rajzolgatni a két térfélre. Egy idő után azonban sajátosan összedolgozták, egybesimították, keretezték is a kompozíciót. Így a látványt már egységként tudjuk értelmezni: mint például egy nagy folyó vagy tó fölötti párolgó vizet, vagy más szivárványos gőzáramlatot – más szinten egy egyiptomi kártus juthat eszünkbe.
10. kép: Csoportos tánc-improvizációk felnőtt csoportban. Zenebefogadás flow-ban (LFZE, 2015)