Támogasson minket!
Adója 1%-ával Ön is támogathatja
az EDUVITAL tevékenységét!
Alapítványunk adószáma: 18732168-1-42
Köszönjük!
Oldalainkat 148 vendég és 0 tag böngészi
A Zene és egészség c. könyvről írták
168ora.hu
Gyógyító zene: Muzsika és egészségnevelés
A zene elméletéről sok könyv megjelent már, ám arról, hogy a muzsika miként hat testi, lelki egészségünkre, kevesebbet tudunk. Neves magyar kutatók – orvosok, biológusok, pszichológusok, pedagógusok – most arra vállalkoztak, hogy bebizonyítsák: a zenehallgatás nem csupán kellemes időtöltés, de komoly gyógyító, nevelő, személyiségfejlesztő hatása is van. Falus András genetikus szerkesztésében nemrég adta ki a Kossuth Kiadó a Zene és egészség című tanulmánykötetet. Ebben elemzéseket olvashatunk egyebek mellett arról, hogyan hat a zene az agyműködésre, a korai zenei nevelés miként gazdagítja a kreativitást. Túry Ferenc pszichiáter arról is ír, milyen erős közösségi élményt jelent számára, hogy egy népzenei együttesben citerázik. Falus András a 168 Órának elmondta: gyerekkorában ő is tanult zongorázni.
– Zenei óvodába jártam, szüleim Fischer Annie-hoz is elvittek meghallgatásra, aki udvariasan közölte: „Andriska nagyon helyes kisfiú.” Ennyi. Később már a biológia és genetika izgatott. Noha legalább húsz éve nem zongoráztam, a muzsika szeretete megmaradt. Rendszeresen járok koncertekre, a dzsessztől a komolyzenéig mindent hallgatok. A zene nagyon sokat segített, jobb emberré tett.
Falust genetikusként is foglalkoztatja a téma. Az epigenetika például azt vizsgálja, a környezet hogyan befolyásolja élettani működéseinket.
– Évekkel ezelőtt, még Kopp Máriával hoztuk létre az Eduvital Egészségnevelési Társaságot. Az egészségtudatos szemléletre szeretnénk felhívni a figyelmet. Fontos környezeti hatásnak tekintjük a művészeteket, így a zenét is, amelynek kulcsszerepe lehet a társadalmi egészségnevelési programokban.
Forrás: 168ora.hu
A Zene és egészség c. könyvről részletesebben itt olvashat >>>
A Sokszínű egészségtudatosság c. könyvről írták
mta.hu
Tanulható egészség – testi és lelki egészségnevelés 25 fejezetben
Hogyan kerül egyazon könyvbe a bohócdoktorok nyújtotta élmény és az evészavarok problematikája? Miért foglalkozik egy könyv egyszerre a szexualitás kérdéseivel és az élethelyzeti stressz leküzdésével, azaz a kiégés elleni harccal? Miképp vállalkozhat ugyanaz a kötet a védőoltásokkal kapcsolatos alapvető információk és az óvodai mesék lélekfejlesztő hatásainak bemutatására? Mindez kiderül a Sokszínű egészségtudatosság – Értsd, csináld, szeresd! című, nemrég megjelent tanulmánykötetből.
„Az egészség tanulható, a tudatos egészségnevelést már kora gyermekkorban el kell kezdeni, azonban sohasem késő változtatni életmódunkon, hiszen a táplálkozással, a mozgással, a stressz kezelésével komoly javulás érhető el” — vallja a könyv szerkesztője és szerzőtársa, Falus András, az MTA rendes tagja. A Semmelweis Egyetem Genetikai, Sejt- és Immunbiológiai Intézetének egyetemi tanára a 2012-ben elhunyt Kopp Máriával, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének egykori tudományos igazgatóhelyettesével hozta létre az EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társaságot.
„Előadásainkon, tanfolyamainkon, programjainkon az első pillanattól fogva igyekszünk komplex testi és lelki egészségnevelést folytatni. Ez a komplexitás tükröződik most megjelent könyvünkben is‟ — hangsúlyozta Falus András, aki bátor vállalkozásnak nevezte a kötetet, hiszen — mint mondta — a maga sokszínűségében kísérli meg bemutatni testünk-lelkünk működését, valamint biológiai, társadalmi és információs környezetünket. „Egyaránt foglalkozik egészségbiológiai tudnivalókkal, jogi, szociológiai, pszichológiai, pszichiátriai, esztétikai kérdésekkel, hiszen az egészség egyenlő az egész-séggel" — vázolta a 2012-ben indult program, valamint a kötet koncepcióját a Széchenyi-díjas genetikus.
A sokszínű egészségtudatosság bemutatására sokszínű szerzőgárda vállalkozott. Tagjai között orvosok és pszichológusok, biológusok és szociológusok, óvoda- és iskolai pedagógusok, jogászok, lelkészek és újságírók egyaránt megtalálhatók.
A könyv előszavát Losonczi Ágnes írta. „Át- és megvilágítja az emberi élet külső és belső tereit, az egyénnek magához és másokhoz fűződő viszonyait, sérülékenységének kockázatait. Ügyel a tennivalókra, ahogy a tudásra, a belső erőre, a cselekvés módjaira és a beavatkozás segítő eszközeire. A könyv nemcsak a bajok felismerésében segít, hanem eszközt is kínál azok megelőzéséhez és elhárításához" — írja ajánlásában az iskolateremtő szociológus.
A kötet 25 fejezete öt nagyobb téma köré csoportosul. Az egészségbiológia blokk kilenc fejezete az alapvető egészségnevelési témákkal foglalkozik. Falus András a genetika és epigenetika viszonyát taglalja, bemutatva, hogy a környezeti hatások miként befolyásolják az egyes gének „megszólalását", felerősítve, avagy lecsendesítve „hangjukat". Az akadémikus foglalkozik az epigenetikai hatások molekuláris „lenyomataival", fiziológiájával, pszichofiziológiájával, és kitér a jövőt jelentő személyre szabott orvoslásra is.
Az egészségbiológiai blokk szerzőgárdája egyebek mellett figyelmeztet, hogy a helytelen táplálkozás és a nem megfelelő életmód számos civilizációs betegség kialakulásában játszik központi szerepet, amelyek a fejlett országokban a halálokok 70 százalékáért felelősek. Bemutatják „mindennapi mérgeinket", foglalkoznak a szűrővizsgálatokkal, a mozgás és a folyamatos gerincvédelem fontosságával. Ismertetik az alvás és az egészség összefüggéseit, hiszen a rendszeres alváshiány növeli például az elhízás és a 2-es típusú cukorbetegség, továbbá a depresszió kockázatát, egyben kitérnek az alvásjavító praktikákra is. Szó esik az agresszióról, zaklatásról, erőszakról, emberkereskedelemről, emellett a szerzők bemutatják, hogy a kórokozók és a védőoltások miként hatnak az immunrendszerünkre. Összefoglalják a gyermekgyógyászati alapismereteket, valamint megvilágítják az őssejtterápia jelenét és jövőjét.
A „Jog és szociológia az egészség tükrében" című blokkban a betegjogok ismertetése mellett bemutatják a társas kapcsolatok és a bizalom egészségszociológiai megközelítéseit. Szó esik a társadalmi tőkéről és az egyéni kapcsolathálózat sajátosságairól, a családról mint elsődleges szocializációs közösségről, valamint a néma „pestisről", a magányról. A szerzők foglalkoznak az asszimilációval, a multikulturalizmussal, valamint a magyarországi roma kisebbség helyzetével és az életkörülményeit befolyásoló tényezőkkel. „Kiemelt kérdés a kisebbségekhez való viszony, a másság tiszteletben tartása, elfogadása" — emelte kiFalus András.
A könyv harmadik, „Pszichológia, pszichiátria és egészség" című nagy egysége olyan izgalmas kérdéseket tárgyal, mint a szenvedélybetegségek, a kiégés, a stressz, de szó esik az evészavarokról, a krízisek, a lelki traumák kezeléséről és a gyerekközösségen belüli kortársbántalmazás jelenségéről is.
Az „Esztétikai nevelés és az egészséges személyiség" című blokk a könyv talán legsokrétűbb része, hiszen egyes fejezetei a közösségi zenélés és éneklés hatásai mellett óvodai rajzok elemzésével, a gyermekkönyvek illusztrációival és a bohócdoktorok tevékenységével, lehetőségeivel egyaránt foglalkoznak.
A „Hogyan beszéljünk az egészségről?" című blokk egyik fejezete az egészségkommunikáció, az ismeretterjesztés mai megoldásait tárja fel, míg a másik a kortársoktatás új perspektíváit vázolja egy most induló, nemzetközi oktatási trend bemutatásával.
„A kisgyermekkortól folytatott sokszínű egészségnevelés mint tudatos és tervezett epigenetikai hatás, saját testünk, valamint biológiai, társadalmi és információs környezetünk megismerése döntő fontosságú a jelenkori és a jövőbeli magyar társadalom egészsége, életminősége szempontjából" — indokolta a könyv szükségességét Falus András.
A Springmed Kiadó gondozásában megjelent kötetet az elnyert támogatásoknak köszönhetően térítésmentesen terjesztik a védőnői hálózatban, valamint a pedagógus- és óvónőképzésben.
Forrás: mta.hu
ZETApress
Egészség az Akadémián
Ma délután 14 órakor került sor a SpringMed Kiadó gondozásában megjelent Sokszínű egészségtudatosság – Értsd! Csináld! Szeresd!című sokszerzős könyv fogadással egybekötött sajtóbemutatójára a Széchenyi István téri MTA Székház -1. szintjén, a Krúdy-teremben.
Az eseményen Dr. Széll Ágoston, a Semmelweis Egyetem rektora, Dr. Falus András akadémikus, a könyv szerkesztője, Melicher Dóra, azEduVital ügyvezetője, a könyv társszerkesztője, Dr. Böszörményi Nagy Klára tüdőgyógyász, a SpringMed Kiadó vezetője, Dr. Losonczi Ágnes szociológus, az előszó írója, Dr. Kissné Dr. Horváth Ildikó tüdőgyógyász, a könyv lektora és a több tucat szerző zöme is megjelent. A könyv öt részében 25 fejezetet találunk, s néhány dolgozat 2-3-4 szerző közös munkája.
Különleges korban élünk, a társadalomtudományok (pszichológia, szociológia, pedagógia, ideértve a művészeti nevelést is) és az experimentális-orvos-biológiai természettudományok sosem voltak még ilyen mértékben egymásra hatók, egymáshoz ennyire közeliek. E könyv szerzői is a sokszínű egészségnevelést, mint tudatos életmód- és tervezett epigenetikai hatást, a tudás közérthető terjesztését a jelen és jövőbeni magyar társadalom egészsége, életminősége szempontjából döntő fontosságúnak tartják.
A néhai Kopp Mária professzor asszonnyal együtt, 2012 elején létrehozott EduVital Nonprofit Egészségnevelési Társaság a tudás közérthető terjesztését tűzte ki elsődleges céljául. E céllal az a szándéka, hogy testünk-lelkünk működését és a biológiai, társadalmi és információs környezetünket megismerjük, annak sokszínűségével találkozzunk egy köteten belül. Ha ezt a célt elértük, akkor nemcsak megértjük az egészséggel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, hanem azokat meg is szeretjük. Ezért lett mottónk is: Értsd! Csináld! Szeresd! – olvasható a 304 oldalas könyv hátsó borítóján.
A könyv megjelenését a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) és az Emberi Erőforrás Minisztériuma (EMMI) támogatta. Egyelőre 1500 példányban jelent meg, melyet ingyen adnak az egészségüggyel, egészségneveléssel foglalkozó szakembereknek. Későbbre várható utánnyomása, hogy a könyvpiacra is bekerülhessen a remekül kivitelezett ismeretterjesztő kiadvány, de addig is elérhetővé teszik az interneten.
Megjelent: zetapress.hu
ma.hu
Tanulmánykötet jelent meg a testi-lelki egészség megőrzéséről
A könyvet 33 szerző jegyzi, akik között orvosok és pszichológusok, biológusok és szociológusok, óvoda- és iskolai pedagógusok, jogászok, lelkészek és újságírók egyaránt megtalálhatók.
A testi-lelki egészség megőrzésének legfontosabb tudnivalóit foglalja össze huszonöt fejezetben a Sokszínű egészségtudatosság - Értsd, csináld, szeresd! című tanulmánykötet, amelyet pénteken mutattak be a Magyar Tudományos Akadémián (MTA).
A könyvet 33 szerző jegyzi, akik között orvosok és pszichológusok, biológusok és szociológusok, óvoda- és iskolai pedagógusok, jogászok, lelkészek és újságírók egyaránt megtalálhatók.
A kötet huszonöt fejezete öt nagyobb téma köré csoportosul: az egészségbiológiai blokk alapvetően egészségnevelési témákkal, a jog és szociológia elsősorban a betegjogok ismertetésével, a pszichológiai rész többek között szenvedélybetegségekkel és lelki traumákkal foglalkozik, de külön fejezet szól az esztétikai nevelésről és az egészséges személyiségről, valamint az egészségkommunikációról is.
"Ebben a könyvben a harminchárom szerző színvonala az, ami a biztosítékot adja, hogy ez egy nagyon teljes, mély és izgalmas kötet" - jellemezte a munkát Falus András, a Semmelweis Egyetem Genetikai, Sejt- és Immunbiológiai Intézetének egyetemi tanára, a könyv szerkesztője.
A Széchenyi-díjas genetikus úgy véli, hogy az egészség tanulható, és a tudatos egészségnevelést már kora gyermekkorban el kell kezdeni, mindemellett sohasem késő változtatni a megszokott életmódon, hiszen a táplálkozással, a mozgással, a stressz kezelésével komoly eredmény érhető el az egészségjavulásban.
Az egészségbiológiai blokkban a szerzőgárda figyelmezteti az olvasót a helytelen táplálkozás és a nem megfelelő életmód veszélyeire, foglalkozik a szűrővizsgálatokkal, valamint a mozgás és a folyamatos gerincvédelem fontosságával is az alvás egészséget befolyásoló hatásai mellett.
A Jog és szociológia az egészség tükrében című blokkban a betegjogok ismertetése mellett a szerzők bemutatják a társas kapcsolatok és a bizalom egészségszociológiai megközelítéseit, de szó esik itt a társadalmi tőkéről és az egyéni kapcsolathálózat sajátosságairól, a családról mint elsődleges szocializációs közösségről, de a multikulturalizmusról, valamint a magyarországi roma kisebbség helyzetét és életkörülményeit befolyásoló tényezőkről is.
A könyv harmadik fejezete olyan kérdéseket tárgyal, mint a szenvedélybetegségek, a kiégés, a stressz, de lehet olvasni benne az evészavarokról, a krízisek, a lelki traumák kezeléséről és a gyerekközösségen belüli kortársbántalmazás jelenségéről is.
Az Esztétikai nevelés és az egészséges személyiség című rész a közösségi zenélés és éneklés hatásai mellett óvodai rajzok elemzésével, a gyermekkönyvek illusztrációival és a bohócdoktorok tevékenységével, lehetőségeivel egyaránt foglalkozik.
A Hogyan beszéljünk az egészségről című egység egyik fejezete az egészségkommunikáció, az ismeretterjesztés mai megoldásait tárja fel, míg a másik a kortársoktatás új perspektíváit vázolja egy most induló, nemzetközi oktatási trend bemutatásával.
A Springmed Kiadó gondozásában megjelent kötetet az elnyert támogatásoknak köszönhetően térítésmentesen terjesztik a védőnői hálózatban, valamint a pedagógus- és óvónőképzésben.
(Forrás: MTI)
Megjelent: ma.hu
Az MTI hír megjelent még a következő oldalakon:
WebORVOS
Sejtjeink kívánják a legtöbb folyadékot
A hidratáltság élettani jelentősége óriási, akár a sejtek szintjén is.
Az Európai Hidratációs Intézet (EHI) ötödik alkalommal rendezte meg tudományos programmal egybekötött éves találkozóját, ezúttal Budapesten. 15 ország 140 külföldi és hazai szakértője előtt különösen nagy sikert aratott Dr. Falus András akadémikus, a Semmelweis Egyetem tanárának, a Genetikai-, Sejt és Immunbiológiai Intézet igazgatójának előadása, aki az emberi folyadékbevitel sejtszintű fontosságára, az immunrendszer működésére gyakorolt jótékony hatására mutatott rá.
Az előadások számos aspektusból közelítették meg a megfelelő napi folyadékbevitel fontosságát, annak az egészségmegőrzésre, teljesítőképességre és jó közérzetre gyakorolt hatását. Egyebek mellett szó esett arról, hogy a megfelelő folyadékellátottság sokat javít az idősek egyensúlyi zavarain, hatékonyan megóvhatja őket az eleséstől, ami combnyak- vagy medencecsont-törésnél akár végzetes is lehet esetükben. A szabadidős tevékenységekkel járó megnövekedett folyadékigényről szóló előadás mellett, EHI ösztöndíjas, fiatal kutatók mutatták be vizsgálataik eredményét. A folyadékbevitel témában született legfrissebb kutatásokon és publikációkon kívül újszerűségével hatott Dr. Falus András akadémikus, egyetemi tanár előadása, aki a rendszerbiológia oldaláról közelítette meg a folyadékbevitel témakörét.
Még a csontjainkban is víz van
Amikor a megfelelő napi folyadékbevitel fontosságáról hallunk, a szakembereken kívül nem sokan gondolják át, hogy egy 70 kg-os ember szervezetében 42 liter víz van, ebből 28 liter a sejtjeinkben. Még a szilárd csontszövet víztartalma is 20%-on felüli. Nem beszélve a tüdőről, veséről, vérről, amelyek ennél jóval magasabb arányban tartalmaznak vizet (79-83 %). A hidratáltságnak, tehát a szervezet vízzel való megfelelő ellátásának óriási élettani jelentősége van akár a sejtek szintjén is. Szerepet játszik a testhőmérséklet szabályozásában és az egyik fő alkotóeleme a sejteknek, amelyekben bizonyos szempontból védő funkciót lát el. Ráadásul a víz oldószer, amin keresztül a vitaminok, ásványi anyagok eljutnak a szervezet egyes részeibe. Az immunrendszer működésére is komoly hatása van. A nem megfelelő folyadékellátottság esetén a szervezet például nehezebben áll ellen a vírusos fertőzéseknek. Nem véletlen, hogy műtét után infúziót szoktak adni a betegnek, többek között azért, hogy az effajta fertőzések kialakulásának kockázatát a folyadékbevitellel is csökkentsék.
Inni kell, de mennyit?
Azt már sokan tudják, hogy az ajánlott, átlagos napi folyadékbevitel mennyisége 2 liter a felnőtt nőknek és 2,5 liter a férfiaknak, amely mennyiség italokból és ételekből egyaránt származhat. Persze ez egyéntől, környezeti hatásoktól pl. külső hőmérséklet és a fizikai aktivitás mértékétől függően változhat. Nem kell azonban elbizonytalanodni, mert a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelt viszonylag könnyű kontrollálni. A nap folyamán nagyjából 8 pohár folyadék egyenletesen elosztott elfogyasztása jó támpont lehet. Ennél is biztosabb visszajelzést ad a vizelet színe és gyakorisága. Amennyiben a vizelet sötét sárga és koncentrált, akkor biztosan folyadékpótlásra van szükség, ha pedig átlátszó és vízszínű, akkor átmenetileg nem kell több folyadékot inni.
A napi folyadékbevitelt nem csak vízzel lehet fedezni
A változatosság megkönnyíti az elegendő napi folyadékbevitelt, az ajánlott mennyiséget ugyanis nem kell feltétlenül csakis vízből fedezni.
A folyadékbevitel fő forrása a tiszta víz, de sok más ital, mint a gyümölcslevek, tej, szénsavas üdítők, kávé, tea, melyek víztartalma 85%-nál magasabb, szintén fontos folyadékforrások. A változatosság pedig serkentőleg hat a fogyasztásra. Ez különösen az olyan veszélyeztetett csoportok számára bír különös jelentőséggel, amelyek érzékenyebbek a kiszáradásra, így például a gyermekek vagy az idősek.
A lényeg, hogy a nap folyamán a táplálkozással bevitt italokból és ételekből származó víztartalom kiadja a több szakmai szervezet által a felnőtteknek javasolt 2-2,5 litert.
Megjelent: weborvos.hu
life.hu
Albérlők a szervezetben
Néhány éve derült ki, hogy az emberi szervezetben több mint tízezer mikrobafaj él. Ezeknek összesen 8 millió génje van, vagyis ennyivel kell számolnunk, ha az emberiség továbbélésének lehetőségeiről vagy annak kockázatairól esik szó.
Természetesen a velünk együtt élő baktériumok túlnyomó része „ártalmatlan” az emberi szervezetre, de olyan - egy bizonyos mennyiségben jelenlévő - baktériumok is megtalálhatók az egészséges szervezetben (is), amelyek egy ideig ugyan háttérbe vonulnak, ám jelenlétük nagy kockázatot jelenthet. Ennek fényében jelentős igazán az a kutatás, amely feltérképezte a velünk élő baktériumok fajtáit és számát.
Az Egyesült Államok Humán Genom Kutatóintézetének igazgatója, Eric Green számolt be a Houstonban és St. Louisban elvégzett vizsgálatokról, amelyet a Nature tudományos magazinban valamint a Public Library of Science című tudományos folyóiratban is közzétettek. Az öt éven át lefolytatott vizsgálatsorba összesen 240 egészséges felnőttet vontak be. A férfiak testének 15, a nők testének 18 pontjáról vettek baktériummintákat. Ezek között volt a szájüreg, az orr, a hüvely és a bél alsó szakasza is. Összesen több mint 10 ezer mikrobafajt sikerült a kutatóknak azonosítaniuk a költségkímélő DNS-szekvenáló technikákkal, amelyek lehetővé tették, hogy a rendkívül széles baktériumflóra tenyésztése nélkül, közvetlenül az emberi testről beszerzett mikroorganizmusokat azonosítsák.
Bár a kutatás célja nem a baktériumok súlyának meghatározása volt, azért egy hétköznapi ember számára a számok beszédesek: kiderült, hogy egy 75 kilogramm testtömegű ember 0,75-2,25 kg tömegű baktériummal élhet együtt, ami meglehetősen ijesztő szám, még akkor is, ha tudjuk, hogy ennek a mennyiségnek csupán elenyésző része jelenthet veszélyt a szervezetre.
Baktérium-bélyeg
További érdekessége a kutatási eredményeknek, hogy a baktériumok jelentős része a bőrön található. A baktériumfajok széles skálája kedveli az emberi bőrt. Ám ami ennél is meglepőbb, hogy személyről személyre jelentős baktériumfaj-eltéréseket tapasztaltak a kutatók, vagyis úgy tűnik, minden ember egyedi, csak rá jellemző "mikrobiális bélyeggel" rendelkezik. A kutatók azonban arra is felhívták a figyelmet, hogy ez nem jelenti azt, hogy a szervezetben jelen lévő (egyénenként eltérő) baktériumok ne ugyanarra a feladatra szerveződtek volna.
A magzat még steril?
Úgy tűnik, hogy az emberi szervezet a szülés során, valamint a születés utáni időszakban kell, hogy megbarátkozzon a baktériumokkal - legalábbis ami a beleket illeti -, az anyaméhben ugyanis a magzat bélrendszere még teljesen steril. A bélflóra betelepülése és kialakulása a szüléskor kezdődik meg – írta az Origo. Először az anya hüvelyében élő baktériumok jutnak be a magzatba, és megkezdik a normális bélflóra kialakítását. A további baktériumok a szoptatás folyamán, a tárgyak szájba vételekor, illetve a lélegzetvétellel jutnak be a csecsemő emésztőrendszerébe.
Bogiblog
Eduvital Alapítvány
Most különösen jól éreztem magam, mert "párom" is volt Boldizsár Ildikó személyében, aki arról beszélt, hogyan tudjuk a mesék által a legfontosabb dolgokra megtanítani gyermekeinket (és önmagunkat is :-)). És hát tulajdonképpen én is erről beszéltem...persze, sok-sok képet és könyvet tolva előtérbe :-) Az Eduvital Alapítvány szervezte az előadássorozatot, amelynek részesei lehettünk - ez külön megtiszteltetés, mert ezáltal egy általam nagyra becsült ember szellemi hagyatékát is gondozhattam szerény hozzájárulásommal. Az alapítványt annak idején Kopp Mária álmodta meg munkatársaival, ma Falus András társalapító, akadémikus, egyetemi professzor, a Genetikai-, Sejt és Immunbiológiai Intézet igazgatója tesz meg mindent mindannyiunk egészségtudatosságának növeléséért, mindemellett az életre hívott EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társaság kiemelt figyelmet szentel a jövő nemzedékének megszólítására. Pláne leendő, gyerekekkel foglalkozó szakemberekét. Na meg az őket tanító szakemberekét :-)
Parókia Portál
A modern humángenetika etikai, jogi, társadalmi aspektusai
„A tudomány nem mindenható, más a Mindenható. A tudomány egy fejlődő emberi tevékenység, ami a maga helyén az elődeink vállán építkezve vagy egyre több, egyre jobb lehetőségeket vagy zsákutcákat jelenít meg." - A budapesti teológia Hitünk és a tudomány című előadássorozatának legutóbbi alkalmán Falus András akadémikus volt a Hittudományi Kar vendége.
– A tudomány annyival növeli a hatalmunkat, amennyivel csökkenti elbizakodottságunkat – idézte előadásában Claude Bernard XIX. századi tudóst Falus András akadémikus. Az immunológus professzor múlt szerdán tartott előadást a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karán a modern humángenetika etikai, jogi, társadalmi aspektusairól.
– Az öröklésbiológia mindig felvetett etikai kérdéseket. Az, hogy mit kaptunk, mit hoztunk a szüleinktől, milyen hasonlóságok vagy eltérések várhatók a szüleink életéhez képest, betegségeihez, élettartamához képest, ez természetesen mindenki izgat, de az is, hogy mit adok át. Az én gyermekeim, unokáim mit fognak örökölni. Ezért az öröklésbiológia egészen különleges etikai kihívást jelent. Amit ma meg szeretnék osztani Önökkel, az rövid bevezetés arról, hogy milyen észvesztően fejlődik ez a tudomány, és kérdés az, hogy az etikánk és a jogrendszerünk és a világnézetünk és az egyházak ezekre milyen választ adnak – fogalmazott az akadémikus professzor.
(A videó megtekintéséhez kattintson a képre)
Megjelent: Parókia Portál
kre.hu
EDUVITAL oktatás A HTK-n
evangelikus.hu
Gondolatok az egészségről - Előadássorozatot tartottak az Evangélikus Hittudományi Egyetemen
Az első napot dr. Falus András rövid bevezetője nyitotta meg, „Epigenetika és életmód” címmel. Az előadásban többek között a társadalmi és biológiai - geográfiai környezetnek az életmódra gyakorolt hatásairól hallhattunk. A következőkben dr. Madarasi Anna a beteg gyermekek fejlődését, a család és a környezet (óvoda, iskola stb.) szempontjaiból bemutatóját, majd dr. Tompa Anna professzor asszonynak az egészségtudat és a globalizált világ kemizációs összefüggéseit tárgyaló, a résztvevőkkel interaktív módon megtartott előadását élvezhettük. A keddi napot dr. Vajer Péternek, a sokakat izgató kérdést, „Le lehet-e szokni a dohányzásról?” című értekezése zárta.
Másnap a hely szelleméhez is illeszkedően dr. Mersdorf Anna pszichológusnak a „Hit és lelki egészség” címmel tartott - a hallgatóságra és a jelenlevő többi előadóra is mély benyomást tevő - előadása nyitotta meg. Ezt követően, a szintén pszichológus dr. Varga Márta előadása következett az „Evés és testképzavarokról”. A téma különösen fontos a gyermekek és a fiatal felnőttek körében dolgozók számára, hiszen a mai kor egyik meghatározó viselkedési problémáját mutatta be.
Elsősorban ezeknek a korosztályoknak egy másfajta problémakörére nyitott ablakot dr. Hoyer Mária docens asszony előadása, amely az „Internetfüggőség: a technikai forradalom kihívásai” címet kapta. Többek között azt is megtudtuk, hogy ezek a viselkedési zavarok ma már patológiai meghatározással is bírnak, vagyis diagnosztizálható tünetekkel, meghatározható fiziológiai és pszichés elváltozásokkal járnak együtt.
Egyfajta megoldást kínált fel dr. Vass Zoltán előadása „Testneveléssel az egészségért”címmel. A mindennapi testmozgás (mindnapi testnevelés az iskolában) szükségességére, a különféle lehetőségek kiaknázására hívta fel a figyelmünket.
Végül pedig ismét dr. Falus András professzornak az „Öröklött és a szerzett egészség”-ről szóló záró előadása tette fel pontot a kétnapos sorozatra.
Az együttműködés ezzel nem zárult le, újabb formákat és megoldásokat keresünk a jövőre nézve, hogy ez a fontos téma, a saját, de leginkább a környezetünkben élő gyermekek és fiatalok egészségének az ügye mindig szem előtt maradjon.
Megjelent: evangelikus.hu
evangelikus.hu
Köszönjük - A "Gondolatok az egészségről és az egészségnevelésről" című előadássorozatról
Valóban csak a legfelső fok használatával lehet szólni erről a két délutánon át tartó előadássorozatról. A meghirdetett programnak megfelelően a hazai egészségtudomány sztárjai adtak találkozót május 15-én és 16-án délután az Evangélikus Hittudományi Egyetemen.
A második napon is izgalmas témák kerültek napirendre. A bevezető mondatokat követően dr. Madarasi Anna, a Szent János Kórház Gyermek- koraszülött és csecsemőosztályának vezetője, elsősorban a gyermekközösségekben (óvodák / iskolák) dolgozók számára fontos, de mindannyiunk számára nagyon érdekes, diaképekkel illusztrált előadását hallgattuk meg. Dr. Vass Zoltán a mindennapi testmozgás egészségbefolyásoló szerepéről tartott bemutatót. A család, a családi közösség változásait, a társadalmi viszonyoknak a témához tartozó állapotát is komoly mélységekben boncolgatta dr. Purebl György egyetemi docens előadása. Végül dr. Falus András professzor úr, záró előadása határozta meg a nap színvonalát. Ezúttal is a beszélgetésben mindenki, előadó és hallgató egyaránt részt vehetett.
Köszönöm mindazoknak, akik el tudtak jönni és aktívan részt vettek a kitűnő programon.
Hasonló előadásokat tervezünk tartani július 4-5-én Révfülöpön és szeptember 3-4-én ismét itt a Hittudományi Egyetemen. Várjuk mindazokat, akik ez alkalommal valamilyen okból nem tudtak eljönni.
felnőttképzési ügyintéző
A Kopp-Skrabski díjátadóról írták
kormany.hu
Gyene István testnevelő tanár a Kopp-Skrabski-díj első kitüntetettje
Gyene István testnevelő tanár, öttusaedző vehette át szerdán a fővárosban az egy éve elhunyt professzorról, Kopp Máriáról, valamint férjéről, Skrabski Árpádról elnevezett és első alkalommal átadott díjat. Az elismeréssel az ifjúsági egészségnevelésben kimagasló szerepet betöltőket díjazzák, a kitüntetést Nagy Tímea gyógypedagógus, olimpiai bajnok vívó adta át.
(forrás: MTI)
Az MTI hír megjelent még a következő oldalakon:
AZ HMAA köszöntője
HMAA heartily endorses http://EduVital.net , a civil, non-profit society, committed to Health Education:
A kerecsendi szülői fórumról
Szabad Föld Online:
Nem csak házat, földet, adósságot, betegséget, de kövérséget is örökölhetünk a szüleinktől. Ám tehetünk is a hajlam ellen – hangzott el azon a fórumon, melyet orvosok Kerecsenden tartottak a napi testnevelés mellett érvelve. A szülőket meggyőzték…