Támogasson minket!
Adója 1%-ával Ön is támogathatja
az EDUVITAL tevékenységét!
Alapítványunk adószáma: 18732168-1-42
Köszönjük!
Oldalainkat 98 vendég és 0 tag böngészi
Iskolai egészségnevelés másképpen
A TANTUdSZ tantárgy-pedagógiai akadémiai program egészségnevelési pályázatának díjátadója
2017. október 27-én „Iskolai egészségnevelés másképpen” címmel került megrendezésre a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán az MTA-SE Egészségnevelés kortárs-oktatással (TANTUdSZ) kutatócsoport által kiírt országos egészségnevelési pályázat előadásokkal egybekötött ünnepélyes díjátadója. A kutatócsoport egészségnevelési témakörben várta közoktatásban, illetve felsőoktatásban tanuló diákok, valamint középiskolai tanárok innovatív, a tanulók által szerethető és befogadható, kreatív pedagógiai módszerre épülő pályamunkáit. A felhívásra több nívós alkotás érkezett, a díjátadón a legjobb pályázatok alkotói mutathatták be munkájukat.
A rendezvényt Falus András, az EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társaság társalapítója, a TANTUdSZ munkacsoport vezetője nyitotta meg. A közönség soraiban foglalt helyett többek között Kubányi Jolán, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke, Dr. Győry Miklós, az ELTE BGGYK Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet igazgatója, illetve Nagy Tímea kétszeres olimpiai bajnok párbajtőrvívó. A beérkezett pályamunkák közül előzetesen hét került kiválasztásra, ezek 10 perces összefoglaló előadásait hallgathatta meg a közönség, akik az előadásokat követően leadhatták szavazatukat a legjobbnak ítélt egészségnevelési koncepcióra.
Balázs Erika középiskolai tanár a „Pici kezekben az egészség” címet viselő pályamunkájában egy „Egészségnap” keretén belül képzelt el a kisiskolások részére tartandó kézmosás tematikájú egészségnevelési programot. A program magába foglal kötetlen beszélgetést a kézmosás fontosságáról; saját szappan készítését; a szappan színe alapján történő csoportfelosztást és végül egy 5 fordulós csapatjátékot, amelyet az eredményhirdetés után a kortársoktatók által készített óriásbuborékfújós meglepetésműsor követ.
Tóth Szilvia középiskolai tanár a minőségi és mennyiségi folyadékfogyasztás témát az IBL és az RRI módszerek segítségével valósítaná meg iskolások körében, tehát az érdeklődés alapú tanulás, illetve a felelősségteljes kutatás és innováció kombinálásával. „Egy csepp víz, egy csepp figyelem” címet viselő pályamunkájában felhívta a figyelmet az érdeklődés felkeltésének fontosságára, aminek következménye a diákok téma iránti elköteleződése. Ezt követően érvgyűjtéssel erősítené a diákok érdeklődését, majd egy másik szituációs feladat megoldásával tovább mélyítené a korábban megszerzett ismereteket.
Benke Fruzsina Erika dietetikus hallgató pályamunkájában szintén a folyadékfogyasztás témájában talált ki korosztályspecifikus játékos feladatokat kisiskolások részére. Először a gyerekekkel megvizsgálná a folyadékot, mint közeget, majd a hasznos, a mértékkel fogyasztható és a káros dimenziók mentén a gyerekek segítségével csoportosítaná a folyadékokat. Mindezt a gyerekek által kiscsoportos munka keretében jól feldolgozható esettanulmány követné, majd lezárásként a helyes szokásalakítást helyezné középpontba. Pályázatában számos, a TANTUdSZ program keretében kipróbált játékot, kísérletet ismertetett, de emellett sikerült új játékos elemeket is bemutatnia.
Csonka Barbara dietetikus és Koller Kinga népegészségügyi ellenőr szakos hallgatók, „Figyelem: Kézmosás!” címet viselő pályamunkájukban a kézmosás, a kézhigiéné témára dolgoztak ki játékos feladatokat. Szerintük a helyes kézmosás megtanulásának legfontosabb alappillérjei a miért, mikor, mivel, hogyan. Ők a TANTUdSZ programból vettek át kipróbált módszereket, de újakat is alkalmaztak. Alapvetően két csoportba sorolt játékokkal dolgoznának: a csapatépítés és a témára történő ráhangolódás jegyében a jégtörő (ice breaker) játékok, valamint a tematikus blokkra, vagyis a helyes kézmosásra fókuszáló kvízjátékok, társasjáték kapott helyet programjukban.
A középiskolás kategóriában három csapat versenyzett. A budapesti Bornemisza Péter Gimnázium csapata „Egy tíz éves visszatekintés” címmel nyújtotta be pályázatát. Egy elképzelt keretbe foglalták az egészségnevelési koncepciójukat: a 10 éves osztálytalálkozóra érkező osztálytársak különböző történeteikkel szembesítenék a programban résztvevőt azzal, hogy mennyire fontos az egészségtudatos magatartás, milyen következményei lehetnek a nem megfelelő életmódnak. Kulcsszavaik: a bizalom, a kötődés, a nyíltság és a proaktivitás. Elképzelésük szerint a folyamat a következő módon zajlik: szükséglet megfogalmazása -> alkotás -> megosztás egymással -> együttgondolkodás -> a tudás használata -> kiértékelés. A diákok szerint fontos a támogatás, úgy a pozitív, mint a negatív visszacsatolás is.
A Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium csapatának témáját egy ártatlanul elszenvedett saját történet ihlette. „Jelen – vagy?” című pályamunkában a diákok a drogprevenció hasznosságát tűzték ki célul. Véleményük szerint a hatékony prevenció kulcsa az egyén saját értékeinek felfedezése és a megfelelő döntések meghozatala. A foglalkozások tematikáját a következő módon képzelik el: bemutatkozás, majd az élet értékei és a függőség téma feldolgozása, ezt követi az önismeret, majd a közösség szerepe, illetve a nemet mondás képessége, végül a célok megfogalmazása. Különös figyelmet szentelnének az érzelmi intelligencia fokozásának.
A Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola csapata a védőoltások fontosságára hívná fel a figyelmet egészségnevelési programjában, ezzel kapcsolatban egy online kérdőíves felmérést is készítettek. A téma aktualitását érzékeltetve egy külföldi, igen súlyos következményekkel járó példát – romániai kanyarójárvány – is bemutattak az oltási rend fellazulásának következményeiről. „De mi is az egészség?” című pályázatukban kiemelték, hogy mennyire lényeges a témára történő figyelemfelhívás, de legalább ennyire fontos a fiatalok megfelelő csatornákon történő megszólítása, ezért kifejlesztettek egy prevenciós videojátékot, amely elsősorban a kisiskolásokat célozza, de az idősebb korosztály számára is továbbfejleszthető.
Az előadásokat követően közönségszavazás, majd a díjkiosztó következett. A díjakat Kubányi Jolán a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke, Karacs Zsuzsanna a Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnázium mb. igazgatója, valamint Falus András az Eduvital Nonprofit Egészségnevelési Társaság elnöke, a TANTUdSZ akadémiai program vezetője; a közönségdíjat dr. Urbán Veronika főiskolai tanár, az ETK EDUVITAL rendezvények főszervezője adta át.
Az alábbi eredmények születtek:
DICSÉRETBEN részesültek az alábbi középiskolák csapatai és pályamunkáik:
- Kalocsai Szent István Gimnázium: "Minden fejben dől el!" (felkészítő tanár: Gyimesi Erzsébet)
- Nagykanizsai Dr. Mező Ferenc Gimnázium: "Ép testben ép lélek" (felkészítő tanár: Kispál József)
- Szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium: „Dohányzás középiskolás korban" (felkészítő tanár: Dr. Kovács Józsefné)
- Gödöllői Református Líceum: "A védőoltások fontossága a mai világban" (felkészítő tanár: Horváth Zsolt)
- Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium: “Egészség a nap alatt: világnapokkal az egészségtudatosságért” (felkészítő tanár: Balázs Erika, Tóth Szilvia)
- Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium: “Fűben, fában orvosság” (felkészítő tanár: Tóth Szilvia)
KÖZÉPISKOLAI TANÁR KATEGÓRIÁBAN megosztott első helyet kaptak:
- Balázs Erika és Tóth Szilvia, a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium középiskolai tanárai
FELSŐOKTATÁSI HALLGATÓ KATEGÓRIÁBAN megosztott első helyezettek lettek:
- Benke Fruzsina Erika dietetikus, valamint Csonka Barbara dietetikus és Koller Kinga népegészségügyi ellenőr szakos hallgatók.
KÖZÉPISKOLÁS DIÁK KATEGÓRIÁBAN a helyezettek:
- 1. helyezett: Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium, Budapest (felkészítő tanár: Orbánné Kiss-Vámosi Emőke)
- 2. helyezett: Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája, Debrecen (felkészítő tanár: Dr. Krakomperger Zsolt)
- 3. helyezett: Bornemissza Péter Gimnázium, Budapest (felkészítő tanár: Vass Olga, Csókay Katalin)
A KÖZÖNSÉGDÍJat a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája előadása nyerte el.
Összességében egy igen színvonalas, vidám hangulatú díjátadó részese lehetett a közönség, ahol sok tudással, tapasztalattal gazdagodhatott mindenki.
Összeállította: Katona Borbála