Események év szerint



ESEMÉNYNAPTÁR


MÁRC

28

  ETK-Eduvital oktatás 20. félév
Egészségtudományi Kar + online
16:30

További események...

 

Támogasson minket!


Adója 1%-ával Ön is támogathatja
az EDUVITAL tevékenységét!

Alapítványunk adószáma: 18732168-1-42

Köszönjük!

 


 

Oldalainkat 142 vendég és 0 tag böngészi


Egészségbiológiai Középiskolai Tanulmányi Verseny

 

„Kedves Egészségünkre! Értsd! Csináld! Szeresd!”

„Tisztelet Semmelweis Ignácnak!”

 

2015-ben a Külgazdasági és Külügyminisztérium kulturális diplomáciáért felelős államtitkársága Semmelweis Ignác (1818-1865) halálának 150. évfordulójára, az UNESCO által meghirdetett emlékévhez kapcsolódóan, nemzetközi tematikus programsorozattal készült. Tudjuk, ahogyan Semmelweis Ignác sokat tett az egészség és az egészségnevelés érdekében – hiszen kötelezte az orvosokat, az orvostanhallgatókat és az ápolószemélyzetet a szülészeti osztályokra történő belépés előtti klórmeszes kézmosásra –, úgy a középiskolai biológiaoktatás is rengeteget tehet ez ügyben.

A veszprémi Lovassy László Gimnáziumaz EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társasággal együttműködve csatlakozott ehhez a megemlékezéshez, ezért 2015 februárjában biológia tanulmányi versenyt hirdetett a hazai középiskolák 2015/2016-os tanévben érettségiző diákjainak.

Ez az Egészségbiológiai Középiskolai Tanulmányi Verseny, melynek elnevezése: „Kedves Egészségünkre! Értsd! Csináld! Szeresd! - Tisztelet Semmelweis Ignácnak!”, hozzájárulhat ahhoz, hogy egészségtudatos fiatalok kerüljenek ki az iskolapadokból. Egyben arra is alkalmat teremt, hogy a fiatalok megismerjék a világhírű magyar orvos munkásságát, hiszen a verseny egyik előírt anyaga Semmelweis Ignác élete. Így méltó módon emlékezhetünk a 150 évvel ezelőtt elhunyt világhírű orvosra.

A tanulmányi verseny fővédnöke Dr. Szél Ágoston professzor, a Semmelweis Egyetem rektora.

1110 középiskolának küldtük el a versenyfelhívást.  2015. március 29. volt a nevezés határideje. Összesen 37 csapat jelentkezett, 27 iskola 111 diákja. Nagy örömmel láttuk, hogy az egészségbiológiai verseny nem feltétlenül az „elit” gimnáziumok diákjainak érdeklődését keltette fel, számos kisebb gimnázium és szakközépiskola diákja is jelentkezett. Ez is igazolja, hogy az „egészség mindenkié”.

A jelentkezett csapatok elkészítettek egy max. 30 000 karakter – szóközökkel – (+ táblázatok, ábrák, képek) terjedelmű jeligés dolgozatot. Ennek címe: Kedves Egészségünkre! Értsd! Csináld! Szeresd!

A dolgozatok témaköre kiterjedt az egészség-betegség-megelőzés komplex élettani, mentális, szociológiai, jogi és etikai területeire. A pályázatok beküldési határideje 2015. május 24. volt.

A jeligés pályázatokat öttagú zsűri – Dr. Oberfrank Ferenc, ügyvezető igazgató, Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézete; Csörgei Rita biológia tanár, Aszódi Evangélikus Gimnázium, két egykori lovassys diák: Dr. Geiszt Miklós docens, Semmelweis Egyetem, Dr. Lakatos Péter docens, Semmelweis Egyetem, valamint Dr. Falus András egyetemi tanár, Semmelweis Egyetem; az EDUVITAL társalapítója értékelte.

A zsűri értékelése alapján 12 csapat pályamunkája volt olyan színvonalú, hogy a csapatok bejuthattak az országos döntőbe.

A döntő Veszprémben, a Lovassy László Gimnáziumban került megrendezésre, 2015. október 16-án.

A verseny meghirdetésekor tájékoztattuk az köznevelésért felelős államtitkárt, s ígéretet kaptunk arra, hogy Czunyiné Dr. Bertalan Judit megjelenik a verseny döntőjén, s köszönti a versenyzőket. Ő elfoglaltsága miatta nem tudott eljönni, helyette Pölöskei Gábornéköznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkárköszöntötte a megjelenteket.

A négyfordulós versenyben először írásbeli feladatot kellett megoldani, melyben a diákok Semmelweis Ignác életével és munkásságával kapcsolatos tudását mértük fel. (Amíg a versenyzők dolgoztak, a közönség tagjainak is lehetősége nyílt egy kis játékra, apróbb jutalmakért.)  A legjobb 8 csapat jutott tovább. A „Betegségek a művészetekben” című, zenei, képművészeti és irodalmi kérdésekből álló 2. fordulóban festők neveit kellett festményekkel párosítani, kitalálni milyen betegségekkel hozhatók kapcsolatba a festők illetve a művek. Majd 3 zenemű dallami csendültek fel – 1,5-1,5 percig szólt a Traviátából Violetta nagyáriája, a Queen együttes Bohémrapszódiája s Bartók Béla: Este a székelyeknél zongoraműve. Fel kellett ismerni a zeneműveket, s arra válaszolni, hogy milyen betegségben szenvedett a Verdi opera főhőse, a Queen együttes frontembere, Freddie Mercury, illetve Bartók Béla. Végül Nagy Dorina 13. D osztályos tanuló három irodalmi részletet olvasott fel – Móra Ferenc Kincskereső kisködmönéből, Thomas Mann Varázshegyéből és József Attila: Ime, hát megleltem hazámat c. verséből. A művek, szerzők felismerése mellett három betegséget is meg kellett nevezni: Milyen betegségben halt meg Móra Ferenc kishúga? Milyen betegség jelenik a Varázshegyben? Milyen betegségben szenvedett József Attila?

A 4 legjobb csapat került a 3. fordulóba, ahol párokba sorsoltuk őket, és párbaj jellegű feladatokat kellett megoldani, változatos témákból. pl. az immunrendszer, az ökológia kihívásai napjainkban, az egészséges táplálkozás, a baktériumok szerepe az emberi szervezetben.

Mindkét párosból a nyertesek kerültek a végső döntőbe. (A 2 kiesett csapat teljesítménye alapján a közönség szavazhatott, melyiket tartották jobbnak, ők lettek a közönségdíjasok.)

A mindent eldöntő 4. fordulóban a versenyzők bemutatták prezentációjukat, amit a pályamunkájukról készítettek. Ezután két imitált balesetben kellett elsősegélyt nyújtaniuk, majd vitázniuk kellett: a védőoltások, illetve az antibiotikumok használata ellen és mellett kellett érvelni.

A nemes versengésből a kecskeméti Katona József Gimnázium diákjai: Nagy Dominika, Petró Ildikó és Szabó Ágota kerültek ki győztesen. A második helyen végeztek a kunhegyesi Nagy László Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium tanulói: Kiss Judit, Szathmári Dóra és Győri Vivien. A közönségdíjasok a gödöllői Premontrei Szent Norbert Gimnázium, Egyházzenei Szakközépiskola és Diákotthon csapatának tagjai, Lebek Marcel, Orova Márton és Ferenczy Anna lettek.

A versenyzők a helyezéseknek megfelelően 30-30 ezer, 20-20 ezer és 10-10 ezer forintos könyvutalványt kaptak, a Roche Magyarország felajánlásából. Minden résztvevő megkapta Száva István: Egyedül a halál ellen c., Semmelweis Ignác életét és munkásságát bemutató életrajzi könyvét, a felkészítő tanárok pedig a Sokszínű egészség tudatosság c. Eduvital kiadványt.

A fődíjakat a Lovassy igazgatója, Schultz Zoltán és a Roche Magyarország üzletágvezetője, Dr. Kollár György adták át, a könyveket pedig Dr. Falus András.

A versenyről tájékoztattuk a Külgazdasági és Külügyminisztérium Kulturális és Tudománydiplomáciáért felelős államtitkárságát is. Íjgyártó István, a minisztérium államtitkára elismerve és támogatva versenyünket, a Lovassy László Gimnázium rendelkezésére bocsátotta a világhírű orvos életét, munkásságát bemutató „Semmelweis ikon” c. vándorkiállítást, amely már több országba eljutott, s a közeljövőben az UNESCO párizsi szákházában is kiállításra is kerül.

Mi, szervezők – Dr. Falus András egyetemi tanár, az Eduvital társalapítója, Melicher Dóra: PhD hallgató, az Eduvital ügyvezetője és Dr. Szalainé Tóth Tünde, a Lovassy László Gimnázium biológiatanára – sok-sok munkával és szeretettel hoztuk létre ezt a nem mindennapi középiskolai tanulmányi versenyt. Bízunk abban, hogy ez a megmérettetés méltó módon hozzájárul a Semmelweis-emlékezethez és a fiatalok egészségtudatos szemléltének formálásához!

Véleményünk szerint - és e verseny is bizonyítja -  az izgalmas, színes és tartalmas vetélkedők kiváló színterei az ismeretterjesztésnek, ezért nem rejtjük véka alá, hogy készülünk más területeken is folytatásra...


A győztes csapatok és a szervezők:

  • lovassy verseny

MTI hír a versenyről >>>

Az egészség tanulható, célunk, hogy egészségtudatos fiatalok kerüljenek ki az iskolapadból - mondta el az MTI-nek Falus András akadémikus, Széchenyi-díjas genetikus, az EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társaság elnöke abból az alkalomból, hogy pénteken Veszprémben rendezik az országos egészségbiológiai tanulmányi verseny döntőjét.

A verseny védnöke Szél Ágoston, a Semmelweis Egyetem rektora, a rendezvényt Pölöskei Gáborné, az Emmi köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára nyitja meg. Az esemény kapcsolódik a Külgazdasági és Külügyminisztérium által Semmelweis Ignác halálának 150. évfordulója tiszteletére meghirdetett emlékévhez.
"Semmelweis Ignác sokat tett az egészség és az egészségnevelés érdekében, hiszen kötelezte az orvosokat és a medikusokat, valamint az ápolószemélyzetet a klórvizes kézmosásra, ezzel szülőanyák ezreinek az életét mentette meg. Hasonlóan a középiskolai biológiaoktatás és ez a verseny is hozzájárulhat a fiatalok egészségtudatos magatartásához" - magyarázta a verseny központi témaválasztását Falus András. 
Tájékoztatása szerint a megmérettetés ötletgazdája az EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társaság és a veszprémi Lovassy László Gimnázium, a szervezők 1100 középiskolába juttatták el a felhívást. A versenyen 11. osztályos diákok indulhattak, a jelentkező 3 tagú csapatok az egészséggel, a biológiával kapcsolatos írásos dolgozattal pályázhattak. A döntőbe tizenkét csapat jutott.
"A döntő négy fordulója során írásbeli és szóbeli, elméleti és gyakorlati, valamint kreativitást igénylő feladatok várnak a résztvevőkre" - jelezte Falus András. 
A csapatoknak mindenekelőtt Semmelweis Ignác életével, munkásságával kapcsolatos kérdésekre kell válaszolniuk. A döntő témái között szerepel a betegségek megjelenése a művészetekben és a diákoknak egyebek mellett arról is számot kell adniuk, hogy mit tudnak az immunrendszerről, korunk alapvető ökológiai kihívásairól vagy arról, hogy a genetika a sorsot, a végzetet vagy csupán valamilyen betegségre való hajlamot jelenti-e. A versenyzőkre gyakorlati feladatok is várnak - a szituációs vetélkedőn a csapatoknak váratlan helyzetekben, "utcai balesetkor" kell helytállniuk. 
A vetélkedő sorsát "az ördög ügyvédje" forduló dönti el, amikor a párba állított csapatoknak olyan kérdések mellett vagy ellen kell érveket felsorakoztatniuk, mint a védőoltások, az antibiotikumok pozitívumai és árnyoldalai, a GMO, a genetikai vizsgálatok, a biobankok és a személyiségi jogok. 
Falus András kitért arra is, hogy az EDUVITAL továbbiakban rendszeressé szeretné tenni a tanulmányi versenyeket, mert így nagyon sok fiatalt lehet megszólítani. "Fontos, hogy ne csak a biológia órákon essen szó a testi-lelki egészségről, hanem próbáljuk a fiatalokat a kérdések továbbgondolására késztetni" - mondta az akadémikus.

Forrás: MTI

 

A korábbi versenykiírás >>>

Az EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társaság és a veszprémi Lovassy László Gimnázium biológia tanulmányi versenyt hirdet a hazai és külhoni magyar középiskolák 2015/2016-os tanévben érettségiző(jelenlegi 11. osztályos, öt évfolyamos képzés esetén 12. osztályos) diákjainak. A verseny célkitűzése megegyezik a Nemzeti Alaptanterv céljaival, s kapcsolódik Külgazdasági és Külügyminisztérium által meghirdetett Semmelweis emlékévhez.

Ahogyan Semmelweis Ignác sokat tett az egészség és az egészségnevelés érdekében – hiszen kötelezte az orvosokat, az orvostanhallgatókat és az ápolószemélyzetet a szülészeti osztályokra történő belépés előtti klórmeszes kézmosásra –, úgy a középiskolai biológiaoktatás is rengeteget tehet ez ügyben. Ez a verseny is hozzájárulhat ahhoz, hogy egészségtudatos fiatalok kerüljenek ki az iskolapadokból. Egyben arra is alkalmat teremt, hogy a fiatalok megismerjék a világhírű magyar orvos munkásságát, hiszen a verseny egyik előírt anyaga Semmelweis Ignác élete. Így méltó módon emlékezhetünk a 150 évvel ezelőtt elhunyt világhírű orvosra.

A tanulmányi verseny fővédnöke Dr. Szél Ágoston professzor, a Semmelweis Egyetem rektora.
 

A verseny menete:

1. Jelenlegi 11. osztályos, öt évfolyamos képzés esetén 12. osztályos tanulókból álló, 3 fős csapatok jelentkezését várjuk 2015. március 29-ig.

A jelentkezési szándékot a semmelweis@mail.lovassy.hu címre kérjük jelezni, az iskola, a csapat tagjai nevének, valamint a csapat elektronikus elérhetőségének megadásával.


2. A jelentkezett csapatok elkészítenek egy max. 30 000 karakter – szóközökkel – (+ táblázatok, ábrák, képek) terjedelmű jeligés dolgozatot. Ennek címe: Kedves Egészségünkre! Értsd! Csináld! Szeresd!

A dolgozatok témaköre kiterjed az egészség-betegség-megelőzés komplex élettani, mentális, szociológiai, jogi és etikai területeire. A pályázatot 2015. május 24-ig kell elektronikusan kérjük beküldeni a Lovassy László Gimnáziumba a fenti email címre ( semmelweis@mail.lovassy.hu ).

3. A pályaműveket a Szakmai zsűri bírálja el az alábbi szempontok figyelembevételével:
– A fölvetett kérdés (probléma) pontos megfogalmazása
– A fölvetett probléma (kérdés) ötletessége, eredetisége
– Az irodalom (pontosság, célszerűség, hivatkozások)
– Nyelvhelyesség, tagolás, cím, fejezetcímek pontossága

4. A Szakmai zsűri kiválasztja a legjobbnak, legeredetibbnek ítélt 16 pályázatot. (Amennyiben ennél kevesebb dolgozat érkezik, 8 pályázat kiválasztása történik)

5. A pályázók értesítése a tanév vége előtt, 2015. június 21-ig megtörténik.

6. A nyertes csapatokat, felkészítő tanáraikkal együtt a szervezők meghívják a verseny 2. fordulójába.
– Ennek időpontja: 2015. október 16-a (péntek).
– Helyszíne: Lovassy László Gimnázium, Veszprém
– A verseny érdekes, játékos, komoly és kreativitást is igénylő feladatokból áll.

A 16 (vagy 8) csapatból párokat sorsolunk, s egyenes kiesési rendszerben zajlik a vetélkedés (16 csapat esetén 4, 8 csapat esetén 3 fordulóban). Az egyes fordulók 30 percesek, egyre nehezebb feladatok megoldására kerül sor.
– A döntőbe jutott 2 csapat max. 5 percben bemutatja a pályamunkáját is, ennek előadásmódját is értékeli a zsűri; majd további feladatok megoldása során alakul ki a végső helyezés.
– A díjátadásra a verseny helyszínén kerül sor. Az I. és II. díj mellett a Szakmai zsűri egy III. díj odaítéléséről is dönt. A döntés során a 2. fordulóban nyújtott teljesítményt, főként a kreativitást igénylő feladatokban mutatott teljesítményt veszik figyelembe.
– Különdíjként az I. és II helyezett csapatok tagjait, valamint a különdíjasokat a Semmelweis Egyetem vendégül látja egy napra, bemutatja a Kerpel-tehetséggondozó programját, lehetővé teszi intézmények, klinikák látogatását.
 

A verseny anyaga:
  • Semmelweis Ignác élete
  • A betegségek megjelenése a művészetben
  • A középiskolai tananyagból: Az ember szervezete és egészsége, ökológiai alapismeretek, genetika, epigenetika

 

A verseny támogatói:
  • Semmelweis Egyetem
  • Roche Magyarország
  • MTA


Szeretettel várjuk a résztvevők jelentkezését!

Tisztelettel:

 

Prof. Dr. Falus András                            Schultz Zoltán
egyetemi tanár                                         igazgató
az MTA rendes tagja                               Lovassy László Gimnázium, Veszprém
az EDUVITAL társalapítója

 

Letölthető versenykiírás>>>

OSense O-Sense